Verslag van de directie

Evenementen

1,6 MILJOEN BEZOEKERS
RAI Amsterdam realiseerde in 2017 443 evenementen, die samen ruim 1,6 miljoen bezoekers trokken. 

VAN INTERNATIONALE VAKBEURS TOT GEZELLIGE THEATERAVOND 
Een breed scala aan inspirerende evenementen vond plaats, voor professionals en consumenten.

9 EVENEMENTEN IN BUITENLAND
Succesvolle eigen beurstitels exporteert RAI ook naar andere continenten.

STIMULEREN DUURZAME ONTWIKKELING 
Op vak- en publieksbeurzen legt RAI bijzondere nadruk op duurzame content. Hiermee stimuleren we 'groene' innovatie en dragen we bij aan 13 van de 17 Sustainable Development Goals. 

Vanuit optiek van de rol die RAI Amsterdam vervulde bij deze evenementen, zijn drie categorieën te onderscheiden:

  • 421 evenementen werden door organisers (onze klanten) georganiseerd in het Convention Centre in Amsterdam; hier vervulde RAI Amsterdam alleen een faciliterende rol. Deze evenementen waren samen goed voor nagenoeg 1.124.000 bezoekers;
  • 13 evenementen werden door RAI zelf georganiseerd in het Convention Centre in Amsterdam; hier vervulde RAI een organiserende en faciliterende rol. Op deze evenementen verwelkomde RAI Amsterdam circa 375.000 bezoekers;
  • De overige 9 evenementen werden door RAI in het buitenland georganiseerd; hier vervulde RAI Amsterdam alleen een organiserende rol. Op deze evenementen werden circa 126.000 bezoekers verwelkomd.

faciliteren en/of organiseren

Evenementen in Amsterdam

In onderstaande tabellen hebben we per type evenement weergegeven wat de grootste evenementen in het verslagjaar waren die in het Convention Centre in Amsterdam hebben plaatsgevonden. Op de websites vindt u meer informatie over de betreffende evenementen.  

Vakbeurzen in RAI Amsterdam

Beurzen met 10.000 bezoekers of meer, alfabetische volgorde

Vakbeurzen in RAI Amsterdam
Titel sector / gebied website
     
Aquatech Amsterdam Watertechnologie https://www.aquatechtrade.com/
Building Holland Bouw https://www.buildingholland.nl/
European Utility Week Energie https://www.european-utility-week.com/
Horecava Horeca https://www.horecava.nl/
IBC Media, entertainment & technlogie https://www.ibc.org/
ISEurope Audiovisuele systemen https://www.iseurope.org/
MARKET by kleine fabriek (2*) Mode & lifestyle http://www.marketbykleinefabriek.nl/
Metstrade Scheepsuitrusting https://www.metstrade.com/
Modefabriek (2*) Mode, kleding https://www.modefabriek.nl/en/
Offshore Energy Energie https://www.offshore-energy.biz/
Passenger Terminal Expo luchthaven & luchtvaart http://www.passengerterminal-expo.com/
PLMA Productie, private label https://www.plmainternational.com/
Provada Vastgoed https://www.provada.nl/
Wine Professional Wijn http://www.wine-professional.nl/

Publieksbeurzen in RAI Amsterdam

Beurzen met 10.000 bezoekers of meer, alfabetische volgorde

Publieksbeurzen in RAI Amsterdam
Titel sector / gebied website
     
Comic Con Entertainment rond comics http://www.comiccon-europe.com/nl/amsterdam/
HISWA Watersport https://www.hiswarai.nl/
Huishoudbeurs Huis & thuis https://www.huishoudbeurs.nl/
KunstRAI Kunst http://www.kunstrai.nl/
Masters of LXRY Luxeproducten https://lxry.nl/
Nationale Carrièrebeurs Werk & carriere https://www.carrierebeurs.nl/
Negen Maandenbeurs  Zwangerschap & kind https://www.negenmaandenbeurs.nl/
PAN Amsterdam Kunst http://www.pan.nl/
VT Wonen & Design beurs Wonen, interieur & design https://www.vtwonen.nl/wonen-design-beurs/

Congres

Congressen met 2.500 bezoekers of meer, alfabetische volgorde

Congres
Titel sector / gebied website
     
doTERRA Convention Sourcing van olie https://www.doterra.com/
ECCO Cancer www.eccocongress.org/
European Academy of Neurology Congres Neurologie https://www.ean.org
European Congress of Pathology Pathologie http://www.esp-congress.org/
European Congress of Psychology Psychologie https://psychologycongress.eu/2017/
EWMA Wondbehandeling http://ewma.org/nl/ewma-conference-dutch/2017-nl/
HR Tech World HR https://hrtechcongress.com/amsterdam/
International Conference on Magnet Technology Magneettechnologie http://www.mt-25.org/
International Liver Congress Leveraandoeningen https://ilc-congress.eu/
Jeunesse Regional Convention Jeugd https://www.jeunesseglobal.com
Microsoft Tech Summit IT https://www.microsoft.com/nl-nl/techsummit/
Radiodays Europe Rradio & media https://www.radiodayseurope.com/
Salesforce Worldtour FY 18 IT https://www.radiodayseurope.com/
SAP Insider IT https://sapinsiderevents.com/
Summit EMEA IT https://www.summitemea.com/
Tattoo Expo NL Tattoos https://www.tattooexpo.eu/
WindEurope Conference & Exhibition 2017 Windenergie https://windeurope.org/confex2017/

Voorstellingen

Evenementen in RAI-theater

Voorstellingen
Titel sector / gebied
   
Atif Aslam Bollywood Show Concert
Charlie Chaplin Musical
Checkpoint Entertainmentshow
Chippendales ! Best Night Ever Tour Entertainmentshow
Game Grumps and Jacksepticeye - Live Voorstelling
Hamed Homayoun Concert Concert
JC Superstar Musical
Marthas Institute for Performing Arts Voorstelling
Miranda Sings Stand-up show
Mohsen Yeganeh Concert Concert
Mr. Moein Concert Concert
Nieuwjaarsconcerten Concert
Revivo Project Benefit Concert Concert
Romeo & Juliet (Suzhou Ballet) Ballet
Shadmehr & Aref Concert Concert
Sleeping Beauty (Nat. Ballet Oekraïne) Voorstelling
Tina de musical Musical
Zwanenmeer Musical

Overige evenementen

Met meer dan 2.500 bezoekers

Overige evenementen
Titel sector / gebied website
     
Amsterdamse Winterparade Buitenevenement https://winterparade.amsterdam/
Disney on Ice Musical op ijsbaan https://www.rai.nl/nl/disney-on-ice/
Jumping Amsterdam Paardensport https://www.jumpingamsterdam.nl/
Kingsland Festival Festival http://kingslandfestival.nl/
Martin Garrix All Ages / Special DJ/muziek http://www.martingarrix.com/
Turkse Verkiezingen Verkiezingen -
Valhalla Stand-up show http://www.valhallafestival.nl/

de Negenmaandenbeurs is het grootste evenement op het gebied van zwangerschap en baby's. Aanstaande en jonge ouders genieten van de aanbiedingen van zo’n 200 exposanten, masterclasses, workshops en modeshows

Hoe stimuleert de RAI duurzame groei en ontwikkeling van mensen, markten en onze omgeving?

RAI Amsterdam streeft er naar dat alle eigen evenementen gekoppeld zijn aan Sustainable Development Goals. Door op elke beurs de maatschappelijke uitdagingen uit de desbetreffende sector/community te agenderen, stimuleren we de duurzame groei van mensen, markten en onze omgeving.

Innovatielab

Innovatie staat in de top 3 als belangrijkste bezoekreden van een beurs. Om aan deze behoefte te voldoen heeft RAI Amsterdam in 2015 het InnovationLAB in het leven geroepen;  een plek waar ideeën, innovaties en nieuws tastbaar worden op de beursvloer en online. Het InnovationLAB van RAI Amsterdam is een samenwerking met externe partners TNO, 3TU Federatie en Accenture Innovation Awards. Innovaties hebben vanaf nu een duidelijke en prominente plek binnen de beurstitels van RAI Amsterdam. Met een rijk en interessant platform als het InnovationLAB stimuleert RAI Amsterdam haar exposanten om hun innovaties toonbaarder te maken op de beurs. Daarnaast biedt het InnovationLAB kenniscentra, onderzoeksinstituten, innovatiepartijen een platform om hun innovaties naar de markt te brengen en daarmee de beurzen van RAI Amsterdam te verrijken. Het InnovationLAB is een platform waar bezoekers (online en fysiek) zien en ervaren wat de innovaties in hun markt zijn. Bovendien kan het medium beurs zich met dit platform onderscheiden en profileren op dit belangrijke onderwerp. In het Innovatielab geeft de RAI duurzaamheid een prominente plek zodat sectoren en markten worden gestimuleerd om duurzaam te werken en innoveren. 

generiek concept dat op elke beurs toegepast kan worden, stimuleert duurzaamheid en innovatie

 

Minister Van Nieuwenhuizen op Intertraffic 2018

Aanmoedigen van gebruik openbaar vervoer

Met het aanbieden van OV-deals, stimuleert de RAI het gebruik van het openbaar vervoer. Hiermee willen we de drukte rond de RAI tijdens grote evenementen zoveel mogelijk beperken en reduceren we CO2-emissies. 

OV-deals

Percentage bezoekers met combiticket openbaar vervoer en beurstoegang

OV-deals
Aantal bezoekers Huidige editie Editie -1 (vorige) Editie -2 (voor-vorige)    
           
Huishoudbeurs 5% 5% 5%    
HISWA 5% 9% 11%    
Horecava 19% 23% 25%    
METS 41% 39% 38%    
Aquatech 34% 31% 21%    
Rematec 37% 26% 16%    
Totaal 23% 22% 19%    

Uitgelicht: Horecava

De Horecava is al ruim 60 jaar hét inspirerende en innovatieve platform voor professionals in de foodservice industrie. Vakbezoekers vinden er een breed en compleet overzicht van producten, services en trends uit de branche. De Horecava ondersteunt SDG 12 (verantwoordelijke consumptie en productie). In 2017 zijn de volgende initiatieven voorbereid die inmiddels tijdens Horecava 2018 hebben plaatsgevonden:

  • Partnership met de Vegetarische restaurantweek die jaarlijks in maart wordt gehouden. We roepen bezoekers, chefs en horecaondernemers op hier aan mee te doen en hebben in onze communicatie extra aandacht gevraagd voor vegetarische recepten;
  • Partnership met Stichting Verantwoorde Voeding Basisonderwijs: op de beurs zijn handtekeningen verzameld voor een petitie waarin hiervoor aandacht wordt gevraagd bij de overheid. Op de beurs was ook een persconferentie waarbij een parlementariër en hoogleraar aanwezig waren;
  • Innovation & Trendlab: 1 van de thema’s daar was ‘circulariteit’. Door diverse sprekers op het seminar (oa Jan Terlouw) werd aandacht gevraagd voor duurzame oplossingen. Op het lab zelf waren diverse circulaire bedrijven en toepassingen zichtbaar, bv. cradle to cradle bedrijfskleding, apparatuur om bereid voedsel langer te bewaren, waste reduction (oa La PLace), Wormenhotel (biologische decomposteeroplossingen) en vergroenting van de stad (eigen stadtuinen voor horeca ondernemers);
  • Advieslab: diverse adviseurs gaven ondernemers advies over duurzame oplossingen (energie, water, foodwaste, etc);
  • Innovation Award: in de duurzame categorie werd een nieuw schoonmaakmiddel dat zonder chemicaliën en dmv natuurlijke mineralen schoonmaakt de winnaar;
  • Diverse duurzame paviljoens waren op de beurs te vinden:
    - veggie & fruit markt: stimuleren gebruik groenten;
    - Van Bron tot Bord in NL: top chefs demonstreren bereiding van culinaire gerechten met lokale seizoensproducten uit de regio.

stimuleren duurzaamheid bij professionals in de foodservice industrie

Luuk Scholte, Food Exhibitions Director van de RAI, vertelt over de bijdrage van Horecava 2017 aan duurzame ontwikkeling

Uitgelicht: Aquatech

Op sommige plekken in de wereld wordt water een probleem; in de meeste is het dat al. De ene keer gaat het om te weinig, dan weer te veel of vervuild water. Aquatech Global Events bestaat uit een serie vakbeurzen in binnen- en buitenland (Amsterdam, China en Mexico) waar de wereldwijde waterindustrie bij elkaar komt om deze problematiek gezamenlijk het hoofd te bieden. Het beursprogramma biedt een compleet overzicht van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van drinkwater, afvalwater en proceswater. Aquatech richt zich op professionals werkzaam op alle terreinen van de waterindustrie en brengt beleidsmakers, specialisten, wetenschappers, het bedrijfsleven en andere belanghebbenden bij elkaar.

Floodex Europe is een event dat gelijktijdig plaatsvindt en zich richt op professionals in overstromingspreventie. Overstromingen zijn al lang een grote zorg voor Europa, maar door het toenemende bewustzijn en bewijs van de impact van klimaatverandering staat overstromingsbeheersing nu hoog op de agenda van plaatselijke en landelijke overheden.

Aquatech draagt bij aan diverse SDG's. De kern zijn oplossingen voor water en sanitatie (SDG 6) en het winnen van energie uit waterzuivering (SDG 7). Daarnaast draagt Aquatech bij aan overige doelen. De beurs bevordert aanhoudende, inclusieve en duurzame economische groei. Zo hebben de Young Water Profesionals met een eigen paviljoen de kans gekregen om hun kennis en vakvaardigheden te verbeteren (SDG 8).  Tijdens Aquatech staat beter waterbeheer en waterkwaliteit voorop en dit draagt in belangrijke mate bij aan het terugdringen van ongelijkheid tussen landen. Er waren verschillende delegaties uit ontwikkelingslanden uitgenodigd voor Aquatech en het AIWW (Amsterdam International Water Week) congres (SDG 10).  De lancering van Floodex Europe stond in het kader van veerkrachtige en veilige steden ( SDG 11). Het behouden en duurzaam gebruiken van oceanen, zeeën en maritieme hulpbronnen is een van de onderwerpen van het AIWW-congres (SDG 14).

Daarnaast heeft Aquatech een Aquarun georganiseerd waarvan de opbrengst naar Aqua4all is gegaan en is een donatie aan AMREF Flying Docters gedaan.
 

stimuleren duurzame ontwikkelingen op het gebied van water

Aquatech Amsterdam

Opening Aquatech 2017 door premier Mark Rutte, over bijdrage Aquatech aan SDG's

Bijdrage aan Sustainable Development Goals (SDG's)

De Sustainable Development Goals (SDGs) of Duurzame Ontwikkelingsdoelen moeten een eind maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering in 2030. 

De RAI-beurzen dragen bij aan 13 van de 17 Sustainable Development Goals, zoals in onderstaande tabel weergegeven. 

Bijdrage van RAI-titels aan SDG's

Bijdrage van RAI-titels aan SDG's
SDG RAI-titel die hieraan bijdraagt
   
1 Geen armoede Huishoudbeurs
2 Geen honger Greentech, Horecava
3 Goede gezondheid en welzijn Interclean, Negenmaandenbeurs
5 Gendergelijkheid Huishoudbeurs
6 Schoon water en drinkwater Aquatech, Interclean
7 Betaalbare en duurzame energie Greentech, Aquatec
9 Industrie, innovatie en infrastructuur Intertraffic, MobiliteitsRAI
11 Duurzame steden en gemeenschappen Greentech, Intertraffic, Aquatech, Amsterdam Security
12 Verantwoorde consumptie Greentech, Horecava, Aquatech, Rematec
13 Klimaatactie Greentech, Aquatech, Intertraffic, Rematec, Huishoudbeurs
14 Leven in water Mets, Hiswa
16 Leven op het land Greentech, Aquatech
17 Partnerschap om doelstellingen te betrekken Alle titels

Betekenis voor stad en maatschappij

In stad en regio stimuleert RAI Amsterdam de economie. Hotels, restaurants, musea, vervoerders, toeleveranciers en de luchthaven profiteren van de grote aantallen exposanten en bezoekers die de stad aandoen vanwege (veelal internationale) beurzen, congressen en evenementen. Zakelijke bezoekers met een kort, meerdaags verblijf zijn ook goed voor stad en regio. Door hun verblijf overdag op beurs of congres borgen zij dat onze stad in balans blijft, terwijl zij als gevolg van hun verblijf bijdragen aan onze lokale economie. Eind 2014 is de economische betekenis van RAI Amsterdam voor de metropool Amsterdam opnieuw in kaart gebracht. Hieruit bleek dat de waarde van RAI Amsterdam voor de stad en regio de afgelopen jaren verder is toegenomen. Zo zorgt RAI Amsterdam voor een jaaromzet in de regio Amsterdam van ruim 600 miljoen euro per jaar en voor werkgelegenheid voor ruim 7.000 banen op full time basis.

Evenementen in het buitenland

Van vakbeurzen die in Amsterdam plaatsvinden, organiseert RAI ook soortgelijke varianten in het buitenland. 

Uitgelicht: Aquatech China

Aquatech China is onderdeel van Aquatech Global Events. Ook het Aziatische beursprogramma biedt een compleet overzicht van de meest recente ontwikkelingen op het gebied van (afval)waterbehandeling, transport & opslag, procescontrole & automatisering en Point of Use. De beurs in China groeide met circa 20 procent en trok ruim 83.500 bezoekers. Ruim 1.200 exposanten namen deel.

voor de afval- en drinkwater industrie

Uitgelicht: IBEX

RAI Amsterdam heeft in 2016 een 50% aandeel in de Amerikaanse beurs IBEX (International Boatbuilders Exhibition and Conference) verworven. Deze vakbeurs voor professionals in de jachtbouw is de Amerikaanse versie van RAI’s eigen event METSTRADE (Marine Equipment Trade Show) dat jaarlijks in Amsterdam wordt georganiseerd.

verwerving complementaire beurs in de VS

Uitgelicht: Intertraffic Mexico

Intertraffic Mexico is het platform voor professionals in de verkeersindustrie die business opportunities in Mexico zoeken of willen onderhouden. Zo'n 183 exposanten toonden hun producten en diensten. De tweede editie, wederom in samenwerking met partner EJ Krause, trok circa 4.100 bezoekers . Nationale en internationale bedrijven boden oplossingen aan voor de enorme verkeersproblemen waar Mexico mee kampt. 

voor professionals in de verkeersindustrie

RAI-evenementen in het buitenland

RAI-evenementen in het buitenland
Beurstitel Bezoekers  
     
Aquatech China 83.584  
Aquatech Mexico 6.460  
IBEX 3.475  
Intertraffic China 5.529  
Intertraffic Istanbul 4.747  
Intertraffic Mexico 4.057  
ISSA Interclean Istanbul 1.995  
ISSA Interclean Latin America 1.815  
WaterEx Beijing 14.138  
totaal 125.800  

Dienstverlening

ORGANISER, EXHIBITOR & VISITOR SERVICES
RAI Amsterdam biedt gerichte services voor, tijdens en na evenementen, voor klanten en bezoekers. Door de jarenlange ervaring kan de RAI zeer goed inspelen op de meest uiteenlopende wensen. 

CATERING
Diverse restaurants en cateringpunten en tal van mogelijkheden tot catering op de beursvloer staan garant voor een aangenaam verblijf. Het culinaire team van RAI is ondernemend en heeft een drive om lokaal en duurzaam te werken. 

BEMIDDELING IN ACCOMMODATIE
Met bemiddeling in hotelreserveringen, autohuur, transfers, excursies en het boeken van vluchten borgt de RAI capaciteit en beschikbaarheid tijdens grote evenementen.

Organiser Services

RAI Amsterdam biedt know how en diverse services en diensten om het evenement van een organisator zo goed en duurzaam mogelijk te laten verlopen. De specialisten van RAI Amsterdam adviseren en begeleiden organisatoren bij de voorbereiding van het evenement of de inrichting van de beursvloer. Door het inzetten van kennis en netwerken, kunnen de mogelijkheden van Nederland, de stad Amsterdam en RAI Amsterdam optimaal benut worden voor het succes van het evenement. Daarnaast worden diverse solutions op IT-, registratie-, logistiek, audiovisueel en media-terrein aangeboden. Samen met de klant bekijken onze medewerkers de mogelijkheden om voor de klant het maximale rendement te bereiken.

know how, services en diensten om het evenement goed te laten verlopen

Als eerste private onderneming in Nederland mag RAI Amsterdam zelf op een aantal terreinen evenementgebonden vergunningen reguleren en handhaven. Deze samenwerking, die al acht jaar bestaat, heeft een vereenvoudiging en versnelling van de vergunningprocedures tot gevolg.

RAI Amsterdam verstrekt eigenhandig evenementgebonden vergunningen

Exhibitor Services

RAI Amsterdam Exhibitor Services ondersteunt exposanten bij hun voorbereidingen om de beursdeelname tot een succes te maken. Via een webwinkel kunnen de exposanten producten en diensten voor de stand bestellen: uniforme standbouw, hostess service, meubilair, catering, bloemen & planten, telecommunicatie & ICT, parkeerkaarten en standschoonmaak. Met preferred suppliers zijn contracten gesloten voor de uniforme standbouw.

breed pakket aan diensten voor exposanten voor, tijdens en na de beurs

RAI Insights

Hoe zorgt een organisator ervoor dat een evenement doet wat op de tekentafel is bedacht? Wat kun je doen om bezoekers een optimale ervaring te bezorgen? Hoe vergroot je daarmee het succes van je evenement? RAI Amsterdam onderzocht het. Leidraad daarbij was de ‘customer journey’, de reis die een bezoeker aflegt voor, tijdens en na het evenement. RAI deelt de bevindingen in het rapport RAI Insights: vergroot de impact van uw vakevenement.

kennisdeling gericht op vergroten van succes beursdeelname

impressie: fase van de customer journey, de klantreis

Visitor Services

Onder visitor services vallen de diensten die RAI Amsterdam aanbiedt om de bezoekersbeleving te maximaliseren. Zo regelen we hotelaccommodatie en vervoer, parkeren, courtesy lounge (help desk, werk- en ontmoetingsplekken etc.) en visitor catering.

de bezoekersbeleving centraal

Catering

Voor alle evenementen vormt catering een belangrijke pijler. RAI Amsterdam organiseert dit zelfstandig of in samenwerking met externe gespecialiseerde partijen. In alle gevallen voert RAI Amsterdam de regie over de uitvoering.

catering: door de RAI of in samenwerking met derden

horecaconcept tijdens Aquatech 2017

Het RAI Amsterdam Convention Centre heeft vijf restaurants tot haar beschikking: Grand Café, First Floor Restaurant, Holland Restaurant, Café Amsterdam en het Amtrium-restaurant. Deze restaurants zijn geopend al naar gelang er een evenement of congres plaatsvindt. Verder zijn er twee restaurants in het convention centre gevestigd die door derden worden geëxploiteerd: THE ROAST ROOM en Strandzuid (zie ook onder faciliteiten). Naast de restaurants zijn er in ieder complex diverse cateringpunten die tijdens beurzen en congressen in gebruik worden genomen door onder andere La Place, Sunday’s, Sushi Time en diverse andere concepten.

5 restaurants, diverse cateringpunten

Basement Chefs is de naam van het culinaire team van de RAI. De naam is ooit zelf verzonnen om collega’s te enthousiasmeren over wat er allemaal in en rond de keuken gebeurt. De Basement Chefs opereren vanuit het centrum van ondergrondse tunnels en kelders, waar zich de keukens van RAI Amsterdam bevinden. Van galadiner tot congres of beurs – de catering van de RAI heeft de mogelijkheden, logistieke slagkracht én de flexibiliteit om van ieder evenement een culinair succes te maken. Tijdens grote evenementen zijn er zeker een paar honderd koks in de keukens actief. 

tijdens grote evenementen bestaat culinair team uit honderden koks

RAI Amsterdam heeft met het concept ‘Hartverwarmend Amsterdam’ in de keukens een bewuste keuze gemaakt voor het werken met regionale producten en voor het verwijderen van kwetsbare ingrediënten uit het assortiment. De producten hebben waar mogelijk een meerwaarde voor de regio of de maatschappij in het algemeen. Zorgboerderijen, voor dagbesteding of educatie, kleine lokale boerderijen, stadskassen en kaasboerderijen uit de regio zijn behalve leveranciers, ook een belangrijke inspiratiebron. Op deze manier worden kwetsbare producenten in onze verstedelijkte regio ondersteund en biedt het RAI Amsterdam de mogelijkheid om gebruik te maken van niet alledaagse seizoens- en prachtproducten.

Hartverwarmend Amsterdam

RAI Amsterdam hecht een groot belang aan uitbreiding van elke productgroep met een duurzaam alternatief en uiteindelijk aanbod van standaardproducten die duurzaam zijn. Het aanbod van een duurzaam alternatief varieert van meubilair, tapijt, verlichting,  planten, modulaire standbouw tot catering. Voor bezoekers is de catering op de beursvloer belangrijk. Deze catering wordt niet in zijn geheel door RAI Amsterdam zelf verzorgd; voor een gedeelte cateren onderaannemers. Daarom gaat RAI Amsterdam, naast de innovatie in onze eigen keuken, de dialoog met deze leveranciers aan over verdere verduurzaming. Dit heeft er toe geleid dat ook elke concessiehouder standaard een biologisch product aanbiedt in zijn assortiment, bij elke beurs waarop de betreffende cateraar actief is.

Duurzaam alternatief

Hartverwarmend Amsterdam

De keuzes binnen het concept zijn verschillend. Altijd moeten de producten een meerwaarde hebben voor maatschappij of regio. Op deze manier kunnen wij de kwetsbare producenten in onze verstedelijkte regio ondersteunen en biedt het ons de mogelijkheid om gebruik te maken van niet alledaagse producten uit onze regio en van het seizoen. Door de route en afstand tussen productie en consumptie zo beperkt mogelijk te houden, besparen we bovendien CO2-emissies.

meerwaarde

Hotel Services

Het naar Amsterdam halen van grote internationale evenementen is sterk afhankelijk van de beschikbaarheid van voldoende hotelkamers tegen aantrekkelijke prijzen. Door de groei in de afgelopen jaren van het aanbod van kamers naar 36.000 kamers én goede samenwerking met hotels en Amsterdam Airport Schiphol, kan aan deze eis van internationale organisers steeds beter worden voldaan.

voldoen aan eisen van internationale organisers

RAI Hotel Services is de grootste accommodatiebemiddelaar in Amsterdam en omgeving en verzorgt bemiddeling in hotelreserveringen, autohuur, transfers, excursies en het boeken van vluchten naar en van Amsterdam voor bezoekers van (meestal internationale) evenementen. In 2017 werden ruim 33.000 reserveringen verwerkt, goed voor 142.000 overnachtingen (2016: 129.000).

bemiddeling in 142.000 overnachtingen

RAI Hotel Services werkt alleen samen met hotels die het ‘I Amsterdam Approved’ kwaliteitslabel dragen. Dit label wordt door Amsterdam Marketing verleend aan hotels die aan bepaalde kwaliteitseisen voldoen en meewerken om beschikbare kamers te reserveren voor een vaste prijs voor organisatoren, bezoekers en exposanten tijdens grote stadsbrede evenementen.

'I Amsterdam Approved' kwaliteitslabel

Faciliteiten

CONVENTION CENTRE
Met 23 hectare biedt het RAI Amsterdam Convention Centre alle faciliteiten voor hedendaagse, grootschalige evenementen. Binnenstedelijk in Amsterdam.

OPENING STRANDZUID
Geheel vernieuwd, maar als vanouds geliefd: bij Strandzuid wordt de dynamiek van de stad en de RAI gecombineerd met de relaxte sfeer van een strand

BOUW CONGRESHOTEL VORDERT
Met 650 kamers en 91 meter hoogte wordt nhow Amsterdam RAI het grootste hotel van de Benelux.

Convention Centre

Het convention centre in Amsterdam is een duurzame toplocatie voor congressen, beurzen, vergaderingen, feesten, theatershows en elk ander denkbaar evenement. Met 112.200 m² verhuurbare ruimte is de RAI het grootste beurs- en congrescentrum van Nederland.

De verhuurbare ruimten bestaan uit 12 multifunctionele hallen, een congres- en theaterzaal met 1.750 stoelen, een Ballroom in het Elicium, 24 hoogwaardige congreszalen, 46 vergaderzalen en overdekte parkeergarages met in totaal 4.000 parkeerplaatsen.

Alle binnenruimten zijn airconditioned, zeer flexibel, multifunctioneel en kunnen worden aangepast aan de meest uiteenlopende wensen. Daarnaast is een groot deel van de buitenruimte geschikt voor plaatsing van tijdelijke paviljoens.

In de ontwikkeling van het convention centre vormt duurzaamheid een belangrijk uitgangspunt. Jaarlijks wordt geïnvesteerd in het verder verduurzamen van onze gebouwen, producten en diensten. 

multifunctioneel gebouwencomplex, het grootste in Nederland

het 23 hectare grote terrein

/uploads/fckconnector/ba1f12f6-a948-41af-8b79-54c3914a054a/3018926077

RAI Amsterdam Convention Centre met op de voorgrond de Europahal, tijdens VidCon Conference 2017

Heropening Strandzuid

Op dinsdag 9 mei 2017 is het nieuwe Strandzuid officieel geopend. Na twaalf succesvolle seizoenen hebben de houten paviljoens van het stadsstrand plaats gemaakt voor een nieuw en permanent gebouw. Met inspiratie uit Bali is een locatie gebouwd met internationale allure voor alle Amsterdammers en (zakelijke) gasten van de RAI. Strandzuid is een initiatief van RAI Amsterdam en Unlimited Label ( exploitant van o.a. Vondelpark3 en Caffe Esprit). Strandzuid is gelegen tussen RAI Amsterdam en het Beatrixpark.

Strandzuid is in zijn nieuwe opzet geschikt als eventlocatie die stand alone of aanvullend op de RAI-faciliteiten kan worden ingezet. The Restaurant (à la carte) heeft een capaciteit van 300 zitplaatsen. Daarnaast biedt Strandzuid de locaties The Boat HouseThe Beach HouseThe Jetty BarThe Beach Bar en Playground.

Strandzuid is een voorbeeld van de publieke functie die de RAI wil toevoegen. Door faciliteiten te bieden die zowel voor de RAI-bezoekers als de omgeving van waarde zijn, wil de RAI meer bieden voor de Amsterdamse samenleving.

compleet vernieuwde locatie geopend voor RAI-bezoeker en Amsterdammers

geliefd als vanouds: het nieuwe Strandzuid

strand voor Amsterdammers en relaxplek voor RAI-bezoekers

Faciliteiten RAI Amsterdam Convention Centre

Faciliteiten RAI Amsterdam Convention Centre
Eigenschap Faciliteiten
Totaal oppervlak 112.200 m2
Congrescentra 4
Hallen 12 onderling verbonden hallen, uitbreidbaar met twee semi-permanente hallen
Zalen 2 auditoria, een grote ballroom met 2.000 zitplaatsen. In totaal 69 congres- en vergaderzalen. Accommodatie voor 10 tot 10.000 personen per zaal, in totaal voor 250.000 personen
Foyers en lounges multifunctionele ruimtes voor exposities, feesten en partijen
Ingangen 9 afzonderlijke ingangen: een eigen entree voor ieder evenement
Restaurants en bars 9 restaurants, bars en lounges. Van buffet tot à la carte
Parkeergarages capaciteit van 4.000 plaatsen op eigen terrein
Haven eigen haven met directe verbinding met de Amsterdamse grachten
Trein- en metrostations met naam Amsterdam RAI, direct naast het RAI Amsterdam Convention Centre

Duurzame venue

Verkeer, bereikbaarheid en parkeren

De RAI telt 4.000 parkeerplaatsen op eigen terrein. Het concentreren van parkeerplaatsen op eigen terrein versterkt de positie van RAI Amsterdam door grotere klanttevredenheid, het bevordert een vlotte doorstroming en vermindert de overlast voor de omgeving.

4.000 parkeerplaatsen

Multifunctioneel parkeergebouw

De laatste toevoeging van parkeerplaatsen dateert uit 2016. De RAI heeft toen een nieuw parkeergebouw met 1.000 parkeerplaatsen geopend. Dit duurzame multifunctionele parkeergebouw staat aan de snelwegzijde van de RAI, tussen hal 8 en hal 10.

De eerste etage van dit gebouw heeft een hoogte die het mogelijk maakt de etage ook in te zetten als expositieruimte (extensiehal). De extensiehal, met een oppervlakte van 2.800 m², vergroot de expositiecapaciteit van de aangrenzende beurshallen. Door zijn hoogte is de extensiehal ook in te zetten als bufferruimte voor vrachtwagens tijdens op- en afbouw van evenementen. Daarnaast is er voor gekozen op de overige etages de hoogte van de parkeerdekken op 3.60 meter te stellen waardoor op de parkeerlagen ook busjes en kleine vrachtwagens kunnen parkeren. Deze hoogte maakt het verder mogelijk dat op (heel) lange termijn het parkeergebouw voor alternatieve doeleinden gebruikt kan worden, zoals kantoorruimte. Op het dak kan een paviljoen worden geplaatst, om nog meer expositieruimte te genereren. Dit parkeergebouw is een voorbeeld voor de multifunctionaliteit die de RAI nastreeft.

Nieuwste parkeergebouw is een voorbeeld van multifunctionaliteit

het multifunctionele parkeergebouw

de onderste verdieping van het multifunctionele parkeergebouw kan als hal worden gebruikt voor beurzen en evenementen

Noord/Zuidlijn

De Noord/Zuidlijn is een nieuwe lijn van de Amsterdamse metro. De lijn loopt van station Zuid (op loopafstand van de RAI), via een nieuw metrostation Europaplein dat pal voor de entree van de RAI ligt, onder het centrum van Amsterdam en het IJ door, tot in Noord. De lijn zal worden geopend in 2018. Met deze verbinding staan RAI bezoekers vanuit de entree in het Convention Centre in minder dan 10 minuten rijden in het centrum of op het centraal station. De metro zal bovendien iedere zes minuten rijden. 

nieuwe metrolijn in 2018

P&R-parkeren

RAI Amsterdam is een P+R locatie voor de gemeente Amsterdam. Op dagen dat er geen of weinig evenementenverkeer is, kunnen automobilisten hun auto parkeren in de parkeergarages van RAI Amsterdam. Dit draagt bij aan het verminderen van de verkeersdruk in de binnenstad. In 2017 is de 100.000ste P+R parkeerder verwelkomd.

De RAI verwacht dat, zodra de Noord/Zuidlijn operationeel is, de populariteit van de P+R-locatie 'RAI' zal toenemen. De deur-tot-deur reistijd via parkeervoorziening RAI en OV zal voor grote delen van de binnenstad korter zijn dan de reistijd met de auto. De P&R-route via RAI Amsterdam zal hierdoor naar verwachting sterker gaan concurreren met het doorrijden richting bestemming in de binnenstad.

P+R locatie RAI draagt bij aan bereikbaarheid binnenstad

Beperking verkeersoverlast

Om de overlast van autoverkeer rondom het RAI Amsterdam Convention Centre te beperken, voert RAI Amsterdam onder andere de volgende activiteiten uit:

  • Proactief OV-gebruik stimuleren. RAI Amsterdam biedt klanten alternatief vervoer aan voor de auto. Door middel van het aanbieden van combideals met beurstoegang en vervoer, in samenwerking met de openbaar vervoerders NS en GVB, krijgen bezoekers korting en wordt een gemakkelijke oplossing aangereikt;
  • Inzet buurtposten op drukke dagen;
  • Samenwerken met NS, GVB en Taxicentrale Amsterdam;
  • Het faciliteren van elektrisch vervoer. RAI Amsterdam heeft inmiddels 38 laadplekken voor elektrische auto's;
  • Bij beurzen waarbij een drukke op- en/of afbouw is te verwachten, wordt een extern terrein in Westpoort (buiten de ring van Amsterdam) als bufferplaats ingericht. Dit houdt in dat het op- en/of afbouwverkeer vanaf de omliggende wegen wordt verwezen naar het externe bufferterrein. Daar wordt het verkeer geregistreerd en mag dan op afroep doorrijden naar RAI Amsterdam. Deze regeling zorgt voor aanzienlijk minder vrachtverkeer rondom de RAI;
  • Inzet Mokum Maritiem, het afvaltransport vindt gedeeltelijk over het water plaats. Het afvalvervoer is zo een milieuvriendelijk alternatief voor vrachtverkeer. Hiermee dringen we vervoer over de weg terug, verminderen we de transportbewegingen rondom de RAI en helpen we de luchtkwaliteit en geluidshinder in de binnenstad te verbeteren. Het schip vaart tweemaal per week. Per vol schip – de inzameling van retourvracht meegerekend – worden tien tot twaalf stadsvrachtwagens bespaard.

Bevorderen OV-gebruik en electrisch vervoer

RAI ITS gecertificeerd

Na alle bouwkundige aanpassingen die de afgelopen jaren in RAI Amsterdam zijn uitgevoerd, is de RAI vanaf 2017 officieel ITS gecertificeerd. In voorgaande jaren was alleen het RAI-theater naast het Bouwbesluit extra gecertificeerd voor ITS (Integraal Toegankelijkheidssymbool). RAI Amsterdam is de afgelopen jaren een meerjareninvesteringsprogramma gestart om het gehele RAI-gebouw goed toegankelijk te maken voor bezoekers met een beperking. Vanaf juni 2017 voldoet het gehele RAI-gebouw aan de ITS-certificaateisen. Dit certificaat is gelijkwaardig aan de Amerikaanse ADA-standaard (Americans with Disabilities Act), waarin een goede toegankelijkheid in gebouwen wordt vereist, met name voor bezoekers met een beperking. RAI Amsterdam is het eerste bedrijf van deze omvang dat deze certificering heeft behaald.

goed toegankelijk voor bezoekers met een beperking

Informatie- en communicatietechnologie

Hoogwaardige IT-faciliteiten vormen een steeds belangrijker voorwaarde voor het succes van een evenement en een adequate bedrijfsvoering. De snelle groei van virtuele toepassingen op en rond de beursvloer en de behoefte van exposanten, bezoekers en eigen medewerkers om 24/7 ‘connected’ te zijn, vragen om continue aandacht. RAI Amsterdam geeft dan ook prioriteit aan het vernieuwen en doorontwikkelen van haar IT-diensten en -dienstverlening. De kernwoorden hiervoor zijn data, connectiviteit en indoornavigatie.

hoogwaardige IT

Safety & Security

Op het gebied van veiligheid hebben we diverse projecten afgerond, waaronder het camaraproject 2015-2017. Door plaatsing van camera's op alle strategische en overzichtslocaties is de toegang tot de RAI in beeld, waardoor we tijdens grote evenementen, de op- en afbouwperiode en de rustigere momenten altijd kunnen monitoren wat er in en rond de RAI gebeurt. Een ander project betreft de aankoop van een nieuw systeem met bijbehorende software om het ontvluchten van de RAI tijdens evenementen in kaart te kunnen brengen waarbij dit systeem ons straks zelfs gaat helpen om gedrag van bezoekers te voorspellen. In 2017 hebben we ook een quick scan voor al onze evenementen geïntroduceerd en is, in samenwerking met diverse gemeentelijke diensten, de komst van de Noord/Zuidlijn voorbereid.

diverse projecten afgerond

Duurzame inzet van natuurlijke bronnen

Energieverbruik en CO2-emissie

Energieverbruik

Het totale energieverbruik in het convention centre is in 2017 toegenomen tot 134 TJ (terajoule), waar dit in 2016 123 TJ bedroeg.

Als onze klanten energie willen verbruiken, leveren wij dat graag. In die zin kunnen we het totale verbruik niet beïnvloeden. Wel kunnen we zorgen dat alle faciliteiten aanwezig zijn om organisatoren en exposanten zo duurzaam mogelijk te faciliteren.

Elektraverbruik
Voor het koelen van onze gebouwen zijn we sinds 2014 gefaseerd overgestapt van gasabsorptiemachines naar elektrisch koelen. Aardgas is niet meer nodig om te koelen. Het koelingsproces verloopt hierdoor minimaal achtmaal efficiënter dan voorheen.

We bieden onze klanten een duurzaam en energiezuinig assortiment aan producten, zoals bijvoorbeeld LED-verlichting. We gaan sluipverbruik tegen met slimme meters en aanwezigheidssensoren. We bieden daarnaast dag- en nachtaansluitingen aan, waarmee stands niet meer aangesloten hoeven te worden op continustroom. ’s Avonds, na afloop van een beurs, wordt de stroom uitgeschakeld, behalve voor de exposanten die nachtstroom hebben besteld. Dit scheelt aanzienlijk in sluipverbruik op stands en is niet alleen gunstig voor het milieu, maar het levert ook kostenvoordelen op voor de exposant.

bewust omgaan met energie

Alle stroom die in de RAI wordt verbruikt, is groene stroom en heeft geen CO2-footprint.

RAI heeft 1.806 zonnepanelen in gebruik. Op het dak van hal 8 liggen 1.632 panelen. Deze hal meet 12.000 en ruim 60% van dit dakoppervlak is voorzien van panelen. Dit is de maximale belasting op basis van constructie en gebruik van de hal. Op het Amtrium-gebouw liggen 174 zonnepanelen. De zonnepanelen hebben in 2017 ruim 1.482 GJ geproduceerd (2016: 1.665 GJ).

In 2016 is overeengekomen dat ten behoeve van hotel nhow Amsterdam RAI 2.500 zonnepanelen worden geplaatst op het Hollandcomplex van RAI Amsterdam. Deze uitbreiding zal naar verwachting in 2018 plaatsvinden.

zonnedak levert circa 1.500 GJ energie

Gasverbruik
Het gasverbruik is de afgelopen jaren zeer fors gedaald tot een verbruik in 2017 van slechts 4% ten opzichte van 2013. Vanaf dit moment is de RAI in toenemende mate overgeschakeld op duurzamere stadsverwarming. De NUON-leiding voor stadswarmte biedt een capaciteit van maximaal 18 MWh waardoor de RAI in de toekomst zelfs volledig over kan stappen op stadswarmte. 

CO2-footprint
De verschuiving van gas naar stadswarmte heeft een zeer forse reductie van onze CO2-footprint tot gevolg. Stadswarmte is een duurzamere energiebron dan aardgas. De restwarmte die vrij komt bij industriële processen, het opwekken van energie en/of afvalscheiding, wordt via het stadsnet benut. Als gevolg hiervan daalt de CO2-footprint fors.

Waterverbruik

In 2017 verbruikte RAI Amsterdam 62.336 m3 water. In 2016 bedroeg dit nog 55.765 m3. Het betreft een stijging van 12%. Het bezoekersaantal steeg 7%.

Waterverbruik

Afval

Afval is een van de speerpunten binnen het MVO-beleid van RAI Amsterdam. We willen met ons afvalmanagement behoren tot ‘worlds best class’ binnen de congres- en evenementenindustrie.

De uitgangspunten voor afvalmanagement voor de periode 2013 – 2017 zijn als volgt geformuleerd:

  • Afvalmanagement RAI Amsterdam behoort tot de ‘worlds best class’ binnen de industrie;
  • De vervuiler betaalt;
  • Scheidingspercentage van alle afval verbetert met 10% in 5 jaar (2017: 57% scheiding);
  • Recyclingspercentage is > 99,0% (zero waste);
  • Afvalmanagementproces in de gehele keten helder en transparant belegd;
  • Jaarlijkse innovatie;
  • Afval rendeert.

afvalmanagement: 'best in class', zero waste

Samen met afvalverwerkingspartner Renewi realiseert RAI Amsterdam 100% afvalrecycling. Zero waste is het uitgangspunt. Afval zien we als materiaal, op zoek naar een nieuwe bestemming. We proberen materialen dan ook zoveel mogelijk te recyclen tot nieuwe eindproducten en spannen ons in om deze producten weer zelf opnieuw te gebruiken. Van afval naar kunst, kleding, of (bio)brandstof. Hierbij betrekken wij de hele keten om zoveel mogelijk mensen te inspireren om afval te reduceren, hergebruiken en te recyclen. De afvalscheiding op het RAI-terrein bedroeg 62% (2016: 58%).

zero waste: 100% recycling. 62% afvalscheiding aan de bron

Afvalstromen

Afvalmanagement

Geluid

Geluidsoverlast proberen we zoveel mogelijk te voorkomen door gebruik te maken van een zogenaamde akoestische RAI-geluidskaart. RAI Amsterdam kan hiermee voorspellen of er een geluidsontheffing aangevraagd moet worden. Dat mag maximaal vier keer per jaar. Hiermee bewaakt RAI de norm en kunnen tevens tijdig preventieve maatregelen worden getroffen.

De geluidskaart is in 2017 acht keer gebruikt. Voor vier (muziek)evenementen was het noodzakelijk om een geluidsontheffing aan te vragen. Er zijn 23 klachten binnen gekomen in verband met de vier evenementen waarvoor er een geluidsontheffing was aangevraagd. Alle overige evenementen konden binnen de geluidsnormen van de RAI-milieuvergunning uitgevoerd worden en hebben geen geluidsoverlast in de omliggende buurt van de RAI veroorzaakt.

 

vier geluidsontheffingen RAI-milieuvergunning aangevraagd, zorgvuldige bewaking van geluidsnorm

On site hotel

Al jaren heeft RAI Amsterdam de wens op eigen terrein een 4-sterrenhotel aan te kunnen bieden aan de (internationale) congresgangers en beursbezoekers. Met de ontwikkeling en realisatie van het nhow Amsterdam RAI hotel wordt deze wens werkelijkheid. Een hotel op de RAI-locatie met 650 kamers en parkeergelegenheid voor circa 200 auto’s is een strategische aanvulling op de kernactiviteit van RAI Amsterdam. Het inspelen op de behoefte van de markt, waarbij de organisatoren van het evenement en de belangrijkste exposanten, sprekers en bezoekers in hetzelfde nabijgelegen hotel verblijven (‘headquarter hotel’), versterkt de internationale positie van RAI Amsterdam.

Eind oktober 2016 zijn de bouwwerkzaamheden officieel gestart. Eind 2017 was de kelder van het hotel klaar en zijn de damwanden uit de grond verwijderd. Het hotel gaat inmiddels de hoogte in. 

De ontwikkelaars COD en Being Development hebben het nhow Amsterdam RAI hotel verkocht aan belegger AXA Investment Managers – Real Assets. Het hotel wordt voor het grootste deel gehuurd door NH Hotel Group en de horeca-unit op de begane grond door een horeca-exploitant. Voor de parkeergarage is een 20-jarige huurovereenkomst gesloten met de RAI; wij zullen de parkeerfaciliteiten exploiteren.

Het hotel is gelegen in de driehoek tussen het RAI-complex, de Europaboulevard en de A10. Deze locatie is zeer gunstig vanwege de nabijheid van station Amsterdam RAI (met een snelle verbinding naar onder andere Schiphol), de metrostations en de onmiddellijke op- en afrit van de A10.

De oplevering van het hotel is gepland in 2019.

bouw congreshotel vordert

nhow Amsterdam RAI hotel, impressie

RAI 2030: Bouwen aan de toekomst

RAI is gestart met een nieuwe ruimtelijke ontwikkeling in het plan RAI 2030. Met het plan wil de RAI onder andere de volgende doelen realiseren:

  • anticiperen op de verwachte toekomstige groei van grote evenementen. Doordat de RAI gefaseerd kan inbreiden, neemt het volume van het beursoppervlak toe. Om onze grote evenementen te faciliteren, is het steeds vaker nodig om tijdelijke beurshallen te plaatsen. Bij de allergrootste evenementen komt RAI aan de grens van de beschikbare ruimte.
  • het verbeteren van de verblijfskwaliteit rond de plint (begane grond buitencontouren) van de RAI.
  • het verbeteren van de duurzaamheid met betrekking tot het organiseren en faciliteren van evenementen waaronder het reduceren van overlast van logistieke bewegingen rond de RAI, met name in de periode van op- en afbouw van grote beurzen. Door de aan- en afvoer en logistieke processen te optimaliseren, zorgt het vrachtverkeer voor minder overlast.

tijdelijke hallen op het voorterrein van de RAI bieden extra beursruimte tijdens grote evenementen

Betekenis voor stad en maatschappij

RAI Amsterdam wil een bijdrage leveren aan de welvaart van Amsterdam en omgeving en aan de maatschappij als geheel. Natuurlijk zorgen de evenementen voor omzet in de stad, maar ook op andere fronten wil RAI Amsterdam zich inzetten. Door het aantrekken van lokale leveranciers en het bieden van kansen aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Door het beperken van de impact van grote evenementen op het dagelijks leven in de stad, daar waar mogelijk. Door een actieve dialoog te voeren met onze stakeholders. Zo willen we borgen dat RAI Amsterdam een gewaardeerde bijdrage blijft leveren aan de samenleving, ieder jaar opnieuw.

Strategie

INSPIRING PEOPLE
Het samenbrengen, verbinden en inspireren. Dat is de kern van onze missie.

ONTMOETING
De RAI-strategie is gericht op het verhogen van de waarde van ontmoeting.

VERANTWOORD ONDERNEMEN
We geven duurzaam uitvoering aan onze werkzaamheden. We willen bezoekers stimuleren en inspireren door duurzame innovaties een groot podium te bieden op evenementen.

ONS MERK
De RAI Roadmap geeft richting: aan ons merk en aan de implementatie van de strategie.

In 2017 heeft RAI Amsterdam gewerkt aan herijking van de missie en strategie. In de zomer van 2018 worden deze gepresenteerd. Onderstaand leest u de missie en strategie zoals deze in het verslagjaar van toepassing was.

Missie

De missie van RAI Amsterdam luidt als volgt: RAI Amsterdam wil mensen samenbrengen, verbinden en inspireren door betekenisvolle ontmoetingen te organiseren en faciliteren. Onze drijfveer is, kort gezegd, 'inspiring people'.

RAI Amsterdam geeft invulling aan deze missie door communities te ontwikkelen, hoogwaardige evenementen te organiseren en een uitstekend gesitueerd modern en duurzaam beurs- en congresgebouw te exploiteren.

drijfveer: Inspiring people

Strategie

De strategie van RAI Amsterdam is in een zin samen te vatten: we verhogen de waarde van ontmoeting. Om de breedte van het begrip ontmoeting in al zijn aspecten weer te geven, heeft RAI Amsterdam vijf ondersteunende stellingen die uitleg bieden.

het verhogen van de waarde van ontmoeting

...in aantal en kwaliteit
Zo richt RAI Amsterdam zich niet alleen op de hoeveelheid bezoekers en kwantiteit van de ontmoetingen maar (uiteraard) ook op de kwaliteit ervan. De bezoekers- en klanttevredenheid worden structureel gemeten en zijn bepalend voor het succes van onze activiteiten.

...fysiek en virtueel
RAI Amsterdam organiseert niet alleen de fysieke ontmoeting in een congres centre maar ook de virtuele ontmoeting in de online communities. Door een platform te creëren waarin bezoekers zowel voor als na de beurs inspiratie vinden en dialoog kunnen voeren, wordt de waarde van een event voor zijn bezoekers verder verhoogd. Indien geïnteresseerden niet kunnen deelnemen aan een fysiek evenement, kunnen zij onderdelen hiervan live volgen op de website van het event.

...op de locatie van het evenement en daarbuiten
De contacten in de communities, die rond een event ontstaan, beperken zich niet tot de locatie van het evenement. Tot in andere werelddelen toe brengt RAI Amsterdam mensen samen om kennis te delen rond specifieke titels en de vakgebieden die deze titels bedienen. Met deze contacten wordt hun netwerk en hun belangstelling voor het evenement vergroot.

… in opbrengsten en kosten
Deze dimensie heeft RAI Amsterdam toegevoegd om te benadrukken dat structureel wordt bekeken of we zaken efficiënter kunnen aanpakken en kosten kunnen besparen, voor onze organisaties, exposanten en voor onze eigen organisatie.

… tijdens het evenement en gedurende het jaar
In toenemende mate vinden contacten ook plaats buiten de periode waarin de beurs of het congres plaatsvindt. RAI Amsterdam kiest er voor om gedurende het gehele jaar van toegevoegde waarde te willen zijn voor de doelgroepen die zij met specifieke titels bedient. Met het internetportal van de titel en de activiteiten die hieromtrent plaatsvinden, kan de rol van een event worden verlengd in tijd en zelfs uitgroeien tot een permanent medium van toegevoegde waarde.

Verantwoord Ondernemen

Mens en Maatschappij

We willen het beste halen uit mensen, een open veilige ontmoetingsplaats zijn en social return creëren, zodat wij de groei en ontwikkeling stimuleren van de mensen waar onze bedrijfsactiviteiten mee in aanraking komen.

 

Duurzaam organiseren en faciliteren

Met het duurzaam organiseren en faciliteren van evenementen, zet RAI Amsterdam zich samen met haar klanten en leveranciers in om een positieve bijdrage te leveren aan onze welvaart. We wegen hierbij zorgvuldig de belangen van betrokken stakeholders. We streven naar meervoudige waardecreatie. We realiseren dit op allerlei niveaus. Een greep uit de vele maatregelen:

  • We stimuleren het gebruik van het openbaar vervoer door de verkoop van combi-tickets met het OV voor onze publieksbeurzen.
  • Met onverminderd oog voor de professionele kwaliteit die onze klanten vragen, betrekken we waar mogelijk lokale leveranciers en initiatieven - die een betere wereld een warm hart toedragen - in onze operatie. Vooral die initiatieven die het naar ons oordeel echt nodig hebben, bieden we graag een kans.
  • Waar mogelijk kopen we milieubewust in. We proberen onze klanten telkens een duurzaam alternatief te bieden voor de producten die zij traditiegetrouw bestellen.
  • We zijn creatief om verspilling tegen te gaan en zien het als een sport om dit tot nul te reduceren.
  • De natuurlijke resources proberen we zo duurzaam mogelijk in te zetten. Niet alleen gebruiken we groene stroom en hebben we één van de grootste zonnedaken van Amsterdam, voor de warmte en koude hebben we de gaskraan letterlijk dichtgedraaid: we verbruiken nog zo'n 4 procent gas ten opzichte van vijf jaar geleden omdat we op stadswarmte zin overgestapt en hierdoor minder CO2 uitstoten. Als onze klanten energie willen verbruiken, leveren wij dat graag. In die zin kunnen we het totale verbruik niet beïnvloeden. Wel kunnen we zorgen dat alle faciliteiten aanwezig zijn om organisatoren en exposanten zo duurzaam mogelijk te faciliteren.
  • Hetzelfde geldt voor afval. Door optimaal te scheiden, realiseert de RAI met haar afvalpartner Icova al jaren een 100% recycling (zero landfill). Afval wordt per schip afgevoerd waardoor de wegen rond het Convention Centre minder worden belast. We adviseren onze klanten over afval aan de 'voorkant' van het proces, want voorkomen van afval is nog beter dan recyclen.
  • We dragen ons steentje bij voor een betere wereld door goede doelen en charitatieve initiatieven te ondersteunen. Niet alleen RAI als organisatie, maar ook het personeel zelf zet zich hiervoor in. 

Het organiseren en faciliteren van evenementen heeft een positieve impact op de welvaart van de omgeving, het creëert een economische spin-off en stimuleert werkgelegenheid in de regio. Het is echter ook een vervuilende activiteit. De vervoersbewegingen, het verblijf en het verbruik van bezoekers hebben impact op het milieu en de leefbaarheid in de omgeving, net als de op- en afbouw van het evenement zelf. RAI Amsterdam zet zich in om de overlast zoveel mogelijk te beperken en is hierover structureel met stakeholders in overleg.

 

Duurzame innovaties een groot podium bieden: ontwikkeling en groei stimuleren

RAI Amsterdam heeft een groot bereik en zet dit zo veel mogelijk in om duurzame groei en ontwikkeling te stimuleren van mensen, markten en onze omgeving. 's Werelds grootste vakbeurzen in hun sector zoals de Aquatech (watertechnologie) en Intertraffic (verkeerstechnologie) zijn voorbeelden van evenementen waar RAI echt het verschil kan maken door duurzame innovaties podium te bieden. We programmeren onderwerpen waardoor deelnemers gestimuleerd en geïnspireerd worden tot het doen van nieuwe innovaties. Om aan te sluiten bij mondiale prioriteiten, heeft de RAI met diverse beurzen aansluiting gezocht bij de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. In de paragraaf Evenementen gaan we hier nader op in en geven we hier een aantal voorbeelden van.

bijdrage aan toekomstige innovaties, focus op duurzame ontwikkelingen

Merkwaarden

RAI Amsterdam kent zes merkwaarden. Hieronder lichten we ze één voor één toe.

Gastvrij

Bij RAI Amsterdam word je persoonlijk, professioneel en vooral gastvrij ontvangen. De deuren staan voor je open, wie je ook bent en wat je ook drijft. RAI Amsterdam is er voor iedereen. Kom je naar ons Convention Centre in Amsterdam, of naar onze evenementen elders in de wereld? Of ben je fysiek niet aanwezig en neem je virtueel deel? Bij RAI Amsterdam voel je je welkom!

de RAI is er voor iedereen

Klantgericht

RAI Amsterdam begrijpt wie je bent en wat je nodig hebt. Problemen worden je zo veel mogelijk uit handen genomen. Of je nu organisator, exposant of bezoeker bent: voor je het vraagt, weten we waarschijnlijk al welke wensen je hebt. We bieden dan ook graag onze totaaloplossingen aan. We denken mee, denken vooruit en zijn er op gericht om je van dienst te zijn zodat jij je geholpen voelt.

dienstverlenend, bieden totaaloplossing

Innovatief

RAI Amsterdam is een platform voor innovatie en creativiteit. Met onze concepten, producten en diensten brengt RAI Amsterdam je op ideeën: in een moderne en innovatieve omgeving versterken we de beleving en ervaring van je fysiek of virtueel bezoek. We zijn grensverleggend en kunnen op grote schaal innoveren omdat onze toepassingen meestal generiek inzetbaar zijn. Dat biedt je voorsprong.

aanzetten tot duurzame innovatie

Ondernemend

De kwaliteit van de locatie, concepten, producten, faciliteiten, service en mensen zorgt ervoor dat je bij RAI Amsterdam alle elementen vindt voor succes. Je kunt rekenen op de meest ondernemende partij die de ervaring in huis heeft om voor elke klant de juiste condities te creëren voor een maximale toegevoegde waarde. RAI is gericht op het verzilveren van kansen, denkt als partner met je mee en draagt bij aan je succes.

juiste condities creëren voor succes

Professioneel

RAI Amsterdam weet als geen ander dat de kwaliteit van een evenement afhankelijk is van goede voorbereiding en het nakomen van afspraken. Onze doelen zijn ambitieus maar haalbaar. Prognoses en toezeggingen zijn gericht op een betrouwbare realisatie ervan. We managen verwachtingen zorgvuldig en bieden je zekerheid.

afspraak is afspraak

Betrokken

RAI Amsterdam staat midden in de samenleving, is duurzaam betrokken en neemt haar verantwoordelijkheid voor mens, stad en wereld. De passie en emotionele betrokkenheid van onze medewerkers en alle andere stakeholders zijn bepalend voor ons succes. Daarom zorgen we dat iedereen zich gehoord, betrokken en verbonden voelt.

verbonden met onze samenleving

Onze drijfveer: 'inspiring people'

De kracht van verbinding

Personeel en organisatie

TALENTEN EN ENERGIE VERBINDEN
Onze norm op het gebied van gastvrijheid kunnen we waarmaken omdat onze medewerkers hun talenten en energie kunnen verbinden aan onze organisatiedoelstellingen.

CULTUUR- EN STRUCTUURWIJZIGING
RAI-management en -medewerkers hebben in 2017 een intensief cultuurtraject doorlopen. De divisiestructuur is verlaten: de gehele organisatie is heringericht rond de drie hoofdprocessen event, innovatie en besturing.

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD EN DUURZAAM HR-BELEID
RAI voert een maatschappelijk verantwoord en duurzaam HR-beleid gericht op welzijn, vitaliteit en levensstijl van medewerkers.

VERDERE DALING ZIEKTEVERZUIM
Het ziekteverzuim is verder gedaald naar 2,5%.

Onze medewerkers

RAI is een bedrijf 'voor mensen, door mensen'. Onze medewerkers zijn het gezicht van RAI en fungeren als gastvrouw en gastheer tijdens evenementen. Door medewerkers verantwoordelijkheden te geven, ze te faciliteren in hun taken en door hun talenten te verbinden, is RAI in staat haar organisatiedoelstellingen te realiseren.

'voor mensen, door mensen'

De medewerkerstevredenheid is een cruciale graadmeter en een instrument voor continu verbetering in onze organisatie. Grootschalige meting van de medewerkerstevredenheid vindt tweejaarlijks plaats, voor de laatste keer in november 2016. RAI wenste toen de belangrijkste verbeterpunten te identificeren en inzicht te krijgen in de effecten van het personeelsbeleid. In 2014 scoorde RAI met een 7,9 al hoog, maar de algemene tevredenheid onder het personeel werd eind 2016 overtroffen en gewaardeerd op een 8,2.  Oordelen over andere onderzochte aspecten zoals 'werkzaamheden', 'collega’s' en 'leidinggevenden' scoorden ook hoger of op een zelfde niveau als in 2014. Eén stelling is in 2016 gewaardeerd met een 5,9: 'Ik ben tevreden over hoe RAI Amsterdam georganiseerd is'. Juist aan dit aspect is sindsdien hard gewerkt, zowel voor wat betreft cultuur als structuur. De werkdruk werd in het onderzoek door 71% van de medewerkers als goed ervaren, tegen 62% in 2014. Het responspercentage was eind 2016 met 80% hoger dan in 2014. Eind 2018 vindt een nieuw medewerkerstevredenheidsonderzoek plaats.

algemene medewerkerstevredenheid 8,2. Laatste onderzoek (eind 2016) bevestigt verbetering

Cultuurtraject & structuurwijziging organisatie

Rond de zomer van 2016 is RAI gestart met een veranderingsproces met betrekking tot de organisatie. Om op lange termijn succesvol te blijven en in voldoende mate te kunnen innoveren, was een wijziging van de cultuur gewenst. Ook waren er een aantal verbetermogelijkheden in processen om knelpunten op te lossen. Om dit te bereiken, is een structuurwijziging ingezet. In het uitgestippelde proces gaan cultuur en structuur hand in hand. De volgende principes zijn leidend:

  • Waar doen we het voor?
    Al meer dan 120 jaar maakt RAI Amsterdam de mooiste evenementen voor miljoenen mensen. Van concept en tekentafel tot aannemen van jassen: samen hebben we goede resultaten neergezet. Maar de wereld om ons heen verandert in rap tempo. Nieuwe partijen zetten markten op z’n kop. Technologische ontwikkelingen gaan snel. Hierop inspelen vraagt een andere manier van denken en doen. Om koploper te kunnen blijven, is de RAI aan de slag gegaan met structuur, cultuur en processen. We werken toe naar een toekomstbestendige RAI waar flexibiliteit, wendbaarheid en innovatie centraal staan. Om sneller en slimmer in te kunnen spelen op veranderende behoeften van onze klant.  
  • Welke uitgangspunten hanteren we?
    RAI Amsterdam:
    • is één bedrijf met een core business die strekt van organiseren tot faciliteren;
    • streeft naar meer synergie, minder sturing en meer ruimte;
    • organiseert zich rond drie hoofdprocessen: event, innovatie en besturing. De event-teams en processen zijn leidend, de afdelingen zijn erkend specialisten, verantwoordelijk voor eigen ontwikkeling en innovatie. De staf heeft een ondersteunende rol aan deze hoofdprocessen.
  • Wanneer zijn we succesvol?
    • We hebben de medewerkerstevredenheid verhoogd (hogere scores voor samenwerking, snelle besluitvorming, leren van elkaar, ruimte voor eigen initiatief);
    • We hebben de klanttevredenheid verhoogd (door een snellere responstijd en betere dienstverlening);
    • We hebben meer geïnnoveerd (door een korte doorlooptijd hebben we de slagingskans verhoogd);
    • We hebben meer new business gegenereerd.

cultuur- en structuurverandering gaan hand in hand

De sessies hebben geleid tot aanpassing van de topstructuur. In februari 2017 gaf de OR een positief advies over de voorgenomen wijzigingen. Per 1 april 2017 startte RAI Amsterdam met een nieuw managementteam. Hierin geven de CEO en COO leiding aan directeuren/managers met de aandachtsgebieden Finance, HR, IT, Legal, Hospitality en Venue (allen rapporterend aan CEO) en Marketing & Digital, Commercial, Clients en Operations (rapporterend aan de COO).

topstructuur aangepast

Van links naar rechts: Inge Vermeulen (Manager HR), Jan van den Bosch (Director Venue), Bret Baas (Manager IT), Bas Dalm (Director Commerce), Pauline Bottema-Sanders (General counsel & Company secretary), Paul Riemens (CEO), Menno Roodenburg (Director Finance), Martin van Nierop (Director Hospitality & Executive relations), Maurits van der Sluis (COO), Eline Deijs (Director Marketing & Digital), Bart van der Heijden (Director Clients) en Jules Broex (Director Operations)

In 2017 was de RAI nog georganiseerd in een divisiestructuur, met de twee divisies RAI Exhibitions en RAI Convention Centre. Het nieuwe managementteam heeft in 2017, gezamenlijk met de RAI-medewerkers, gewerkt aan de omvorming van de divisiestructuur naar een procesgerichte organisatie.

divisiestructuur verlaten

Elk nieuw organisatieonderdeel heeft een eigen verantwoordelijkheid met betrekking tot de drie kernprocessen van RAI:

EVENT

  • Events zijn leidend in alles wat wij doen;
  • Elke afdeling levert een bijdrage (direct of indirect) aan events;
  • De organisatie en de taken worden zo ingericht dat afdelingsbelangen ondergeschikt zijn aan het eventproces;
  • RAI werkt met één uniform eventproces, ongeacht of het om derden of eigen evenementen gaat.

INNOVATIE

  • Innovatie is een verantwoordelijkheid van de business;
  • De focus verschuift naar vernieuwend in plaats van (alleen) verbeterend;
  • Het verhogen van de waarde van de ontmoeting staat centraal;
  • Innovatiespecialisten ondersteunen de business en jagen het proces aan;
  • We richten ons op kort-cyclische stappen door kleine projecten te starten;
  • We werken 'outside in' door externe kennis naar binnen te halen. Hiervoor bouwen we ons innovatie-ecosysteem verder uit.

BESTURING ( incl new business, HR, IT, etc)

  • New business zorgt voor het vullen en managen van de pijplijn aan nieuwe initiatieven. RAI zet hierbij in op een open samenwerking met derde partijen;
  • Het 'new business'-proces wordt bestuurd en gerealiseerd door ‘tafels’ waaraan afdelingen en experts samen keuzes maken en resultaten samenbrengen;
  • Portfolio management, Revenue management en Capacity management werken op tactisch niveau. Portfolio management coördineert het eventportfolio, Revenue management optimaliseert omzet en Capacity management voorkomt knelpunten;
  • RAI-diensten moet zorgen voor efficiënte en kwalitatief goede afhandeling van de vraag;
  • Kosten van RAI-diensten worden naar evenement doorbelast (vast en variabel);
  • We gebruiken een uniforme rapportagestructuur voor alle evenementen.

drie kernprocessen vormen de rode draad

Geheel 2017 is gewerkt aan de vertaling van deze uitgangspunten naar een structuurwijziging.

structuurwijziging, consequenties

Op 10 november 2017 heeft de OR ingestemd met de voorgenomen structuuraanpassing van de RAI. In november en december 2017 vonden gesprekken en informatiesessies plaats met medewerkers en leidinggevenden.

instemming OR

Voor ruim tweederde van de RAI-medewerkers bleef hun functie ongewijzigd, hoewel circa eenderde van hen wel te maken had met een verandering van de plek in de organisatie. Voor circa 10% van de 420 functies was sprake van een serieuze wijziging van de functie. Enkele medewerkers hebben als gevolg van deze herinrichting de organisatie moeten verlaten.

veranderingen voor RAI-medewerkers

In 2017 is een intensief cultuurprogramma uitgerold voor leidinggevenden en medewerkers. Hierbij is gekozen voor een 'bottum up'-aanpak, met de medewerkers samen. In 2017 zijn diverse fish bowls (medewerkersbijeenkomsten) gehouden waarin groepen medewerkers met elkaar in gesprek zijn gegaan over de gewenste veranderingen. Leidinggevenden volgen een Change Leadership programma, voor persoonlijk leiderschap en zodat zij de verandering vanuit hun rol goed kunnen begeleiden. Ook zijn er Leaderdays georganiseerd. Op basis van input van medewerkers zijn de volgende zeven habits gedefinieerd die richting geven aan de waarden in de organisatie: ik ben nieuwsgierig; iedereen telt mee; ik ben in verbinding; ik ben ondernemend; fouten maken mag; je kunt op mij rekenen; hard op de inhoud, zacht op de relatie.

In 2018 vindt een vervolg van dit cultuurprogramma plaats waarin er wederom fish bowls met medewerkers zullen plaats vinden, diverse teamsessies worden georganiseerd en een vervolg wordt gegeven aan de Change Leadership modules. Ook krijgen de cultuurwaarden verdere invulling.

intensief cultuurprogramma gestart

Op 1 februari 2018 ging RAI in de nieuwe organisatiesamenstelling van start. Voor alle evenementen die binnen drie maanden na deze datum plaatsvinden, is/wordt de nieuwe procesorganisatie nog niet toegepast. Zo borgen we een goede invoering van het nieuwe eventproces.

overstap naar eventproces

De herindeling van de organisatie ging ook gepaard met tal van interne verhuizingen. Deze vonden plaats in februari 2018. Hieraan voorafgaand vond aanpassing plaats van het Elicium (verdieping 6-9) en het Amtrium (verdieping 3-4).

Training en opleiding

Op basis van de constateringen en verbetervoorstellen vanuit de werkvloer is een uitgebreid trainings- en opleidingsplan ingezet. Met een sterke focus op de periode december 2017 en januari en februari 2018 hebben medewerkers en leidinggevenden deelgenomen aan functie- en/of discipline-specifieke opleidingen. Ook werd een simulatiespel ingezet, gericht op het eventproces. Hierin werd een aantal situaties in het nieuwe eventproces doorgenomen. In 2018 vinden een basiscursus Financiën plaats, gericht op het besturingsproces, een Innovation Bootcamp, gericht op het innovatieproces, een opleiding modern projectmanagement en diverse inspiratiesessie, gericht op het innovatie- en het 'new business'-proces.

uitgebreid trainings- en opleidingsplan ingezet

Vitaliteit

RAI Amsterdam wil de vitaliteit van haar medewerkers helpen bevorderen, zodat iedereen fit, energiek en vitaal kan werken. Het programma ‘RAI Vitaal’ zorgt voor het initiëren, faciliteren en promoten van vitaliteitsacties bij medewerkers. In 2017 zijn in het kader van ‘RAI Vitaal’ verschillende mogelijkheden aangeboden die de medewerker helpen op het gebied van gezondheid & fitheid, werkplezier & werk-privébalans en stress- & verzuimpreventie. In 2017 heeft RAI Amsterdam dit kunnen doen mede door ondersteuning van de subsidie Duurzame Inzetbaarheid bedrijven/instellingen (ESF 2014-2020) van het Europees Sociaal Fonds.

initiëren, faciliteren en promoten van vitaliteitsacties

Diversiteit

RAI Amsterdam streeft ernaar diversiteit te bereiken in de samenstelling van de afdelingen (qua leeftijd, ervaring, sekse en competenties). RAI Amsterdam is ervan overtuigd dat divers samengestelde teams ook een positieve invloed hebben op de resultaten. RAI Amsterdam kent met 53% vrouwen en 47% mannen een evenwichtig personeelsbestand. De doelstelling op het gebied van m/v-diversiteit, zoals onderschreven in de charter Talent naar de Top, is ruim gehaald: het aandeel vrouwen in de groep directie en leidinggevende sleutelfunctionarissen bedraagt 35%.

divers samengestelde teams. Doelstelling charter Talent naar de Top ruim gehaald

Personele samenstelling

Hieronder zijn enkele dwarsdoorsnedes gepresenteerd met betrekking tot de medewerkerspopulatie.

Personeel

Stand ultimo jaar

Personeel
    2017   2016  
           
MEDEWERKERS          
           
Man 181 44% 185 46%  
Vrouw 228 56% 219 54%  
Totaal 409 100% 404 100%  
           
FTE          
           
Man 178,2 47% 182,3 49%  
Vrouw 197,9 53% 188,4 51%  
Totaal 376,1 100% 370,7 100%  

Personeel, leeftijdsopbouw

Percentage / FTE (stand ultimo jaar)

Personeel, leeftijdsopbouw
  2017 2016      
           
NAAR LEEFTIJD          
           
t/m 25 2% 2%      
26 t/m 35 26% 26%      
36 t/m 45 34% 35%      
46 t/m 55 24% 25%      
56+ 13% 12%      
Totaal 100% 100%      

Personeel, naar aandachtsgebied

Percentage / FTE (stand ultimo jaar)

Personeel, naar aandachtsgebied
  2017 2016      
           
NAAR AANDACHTSGEBIEDEN          
           
Commercieel 53% 51%      
Operationeel 35% 36%      
Financieel/staf 12% 13%      
Totaal 100% 100%      

Ziekteverzuim

In het verslagjaar bedroeg het ziekteverzuim 2,5%. Ondanks dat het ziekteverzuim de afgelopen jaren al laag was (2016: 2,9%, 2015: 3,2%), is deze voor RAI belangrijke graadmeter verder verbeterd.

verder gedaald tot 2,5%

Ziekteverzuim

Percentage

Ziekteverzuim
  2017 2016 2015 2014 2013
           
Totaal 2,5% 2,9% 3,2% 3,4% 3,6%

Maatschappelijke betrokkenheid

Het HR-beleid met betrekking tot maatschappelijke betrokkenheid vindt onder meer zijn weerslag in het streven naar het creëren van meer social return voor de stad Amsterdam. In het verslagjaar heeft RAI Amsterdam haar medewerking verleend aan diverse belangrijke initiatieven gericht op het bieden van meer kansen voor jeugdwerklozen (Werkakkoord in het kader van Aanpak Jeugdwerkloosheid) en voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

meer kansen voor jeugdwerklozen en mensen met afstand tot de arbeidsmarkt

RAI Amsterdam neemt sinds 2015 deel aan het Werkakkoord Jongeren. We helpen kansen voor jongeren te vergroten door onder andere het volgende te bieden:

  • Inzet en training van circa 3.000 flexkrachten: zij nemen bijvoorbeeld deel aan horecatrainingen of behalen een diploma voor verkeersregelaar;
  • Rondleidingen: jaarlijks bezoeken ruim 300 studenten van verschillende opleidingen de RAI waarmee jongeren zich een beeld kunnen vormen van een mogelijke werkomgeving;
  • 90 stageplaatsen: via het interne stagebureau worden stagiaires van HBO- en MBO-niveau en in de vormen BBL, BOL en Duaal geplaatst. De stagiaires ontvangen training, bijvoorbeeld op de gebieden solliciteren, personal branding, time management en Office-vaardigheden. RAI organiseert de RAI Discovery bij start van de stage, een introductiedag waarin het hele bedrijf wordt bezocht. Later gedurende hun stage kunnen de stagiaires deelnemen aan OntdekkingsRAIs waarbij ze een dag meewerken bij andere afdelingen, zodat ze kennis opdoen en vaardigheden ontwikkelen.

kansen vergroten voor jongeren

Sinds oktober 2015 zet RAI Amsterdam zich als erkend leerbedrijf in om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Om de RAI-leerlingen te kunnen plaatsen, werken we sinds 2015 nauw samen met het UWV, ROC van Amsterdam en WSP Groot-Amsterdam. De RAI-leerlingen werken drie dagen per week en gaan één dag naar school waar zij opgeleid worden tot ‘Medewerker Hospitality en Dienstverlening’ aan de hand van een interne bedrijfsopleiding die het ROC op maat heeft gemaakt voor de RAI. De leerlingen worden ondersteund door een job-coach en een werkbegeleider van de afdeling waar ze werkzaam zijn. RAI Amsterdam wil de ervaringen in dit project gebruiken om in de toekomst structureel geschikte arbeidsmogelijkheden te bieden voor werkzoekenden uit de doelgroep van de Participatiewet. 

In de zomer 2017 zijn vier leerlingen geslaagd voor hun MBO-1 diploma. Twee leerlingen zijn doorgegaan met MBO-2 Gastheer. Eén leerling is opgenomen in onze vaste flexpool.

erkend leerbedrijf 

De maatschappelijke betrokkenheid van RAI Amsterdam en haar medewerkers blijkt ook uit de diverse goede doelen die zij steunen.

goede doelen

Overleg met RAI Ondernemingsraad

In 2017 heeft veelvuldig en constructief overleg plaatsgevonden met de Ondernemingsraad. In het overleg ging het, naast de structuurwijziging van de organisatie en het cultuurprogramma dat is gevolgd, over diverse onderwerpen zoals de financiële resultaten, de bouwontwikkelingen, instemmingsaanvragen, innovatie en new business en arbeidsvoorwaarden. Naast dit formele overleg is het overleg in een aantal subcommissies voortgezet, zoals de HRM Commissie, de Financiële Commissie, de Arbeidsomstandighedencommissie, de Arbeidsvoorwaardencommissie, de Pensioencommissie en de Flexcommissie.

veelvuldig en constructief overleg

Eigen en vreemd vermogen

WAARDECREATIE
RAI is transparant over de wijze waarop maatschappelijke waarde en aandeelhouderswaarde worden gecombineerd. 

DIVIDEND
Over 2017 wordt een dividenduitkering van € 2,293 miljoen voorgesteld, uit te keren in 2018.

FINANCIERING
RAI heeft een kleine portefeuille aan langlopende financieringen en rekeningen courant. De clubdeal-financiering met Deutsche Bank en Rabobank Amsterdam heeft de grootste omvang. Tot en met 2020 is RAI hiermee gefinancierd tegen 3,24% rente.

RATIO'S
Aan alle financieringsratio's werd ruimschoots voldaan.

Waarde voor aandeelhouder en maatschappij

RAI Amsterdam combineert haar financiële en maatschappelijke doelen. Het uitgangspunt voor inrichting van het businessmodel is een goede, lange termijn balans te creëren tussen maatschappelijke waarde en aandeelhouderswaarde. RAI Amsterdam hanteert daarom de volgende twee doelen:

1. Het creëren van aandeelhouderswaarde door het maximaliseren van het duurzaam financieel resultaat, in combinatie met het behalen van het financieel resultaat op de korte termijn conform jaarbudget, met een EBITDA die groter is dan 15% en een minimum nettoresultaat van € 3 miljoen. Met deze doelstelling ziet de RAI haar financiële continuïteit geborgd.

aandeelhoudersprestatie

2. Het creëren van zoveel mogelijk spin-off voor stad en regio, waaraan RAI Amsterdam haar ’license to operate’ ontleent.

maatschappelijke prestatie stad en regio

Indien het (geprognotiseerde) netto-jaarresultaat onder € 3 miljoen komt, staat het realiseren van aandeelhouderswaarde centraal. In overige gevallen gaat het om de balans tussen beide uitgangspunten. In beide gevallen zal de RAI zich inzetten om de uitvoering van de bedrijfsoperatie zo duurzaam mogelijk in te richten en via haar evenementen de betreffende sectoren en communities te stimuleren in duurzame innovatie.

Dividend

Dividendbeleid

Het dividendbeleid is vastgesteld voor de periode 2013 - 2018. Hierin is onder andere bepaald dat RAI jaarlijks aan haar aandeelhouders een vast dividend zal uitkeren van € 2.240.000 (prijspeil 2014; jaarlijks geïndexeerd op basis van de prijsindex voor de gezinsconsumptie CBS). Mocht het nettoresultaat lager zijn, dan wordt het dividend verlaagd tot maximaal dit nettoresultaat en zal het niet uitgekeerde bedrag aan dividend in het daaropvolgende jaar, indien het nettoresultaat hiervoor dan toereikend is, alsnog uitgekeerd worden. Het cumulatief verschuldigd dividend over voorgaande boekjaren zal hierbij nooit hoger zijn dan het (geïndexeerde) vaste dividend over het laatste boekjaar.

te indexeren bedrag van € 2,24 miljoen

Dividend

Over 2017 wordt een dividenduitkering van € 2,293 miljoen voorgesteld. 

In het verslagjaar is het dividend over 2016 uitgekeerd ten bedrage van € 2,284 miljoen. Ook werd het tweede deel van een eenmalig interim-dividend over 2015 uitgekeerd.

Aandeelhouder Gemeente Amsterdam

In 2016 heeft de Gemeente Amsterdam, die 25% van de aandelen in RAI Amsterdam houdt, besloten om te starten met verkoop van het gemeentelijk belang aan een derde partij. Hierbij stelt de gemeente dat enkele voorwaarden gelden. Zo dient de continuïteit van RAI te worden gewaarborgd. Ook het behoud van de samenwerking tussen Gemeente Amsterdam en RAI, ten aanzien van onder andere verwerving van internationale congressen, bereikbaarheid en organisatie van evenementen, geldt als voorwaarde. In het verslagjaar heeft RAI de gemeente in dit proces gefaciliteerd.

Gemeente Amsterdam is in 2016 gestart met verkoop van haar 25%-deelbelang

Financiering

In 2013 is RAI Amsterdam een clubdeal-financiering aangegaan met Deutsche Bank en Rabobank Amsterdam. De banken participeren op gelijke wijze in het financieringsarrangement. Aan de bancaire financiering liggen twee identieke kredietovereenkomsten met beide banken ten grondslag met exact dezelfde tarieven, convenanten en standaardvoorwaarden. De verhouding tussen de twee banken is geregeld d.m.v. een intercreditor-overeenkomst.

gelijkwaardige clubdeal, verhouding geregeld via intercreditor-overeenkomst

Bij elk van de banken staat een lening ter waarde van € 26 miljoen uit. Daarnaast is bij beide banken een rekening courantfaciliteit van elk € 15 miljoen afgesloten. In 2016 is daar een aanvullende kredietfaciliteit van elk US$ 3,35 miljoen bijgekomen in verband met de verwerving van een belang in IBEX (International Boatbuilders Exhibition and Conference). In onderstaand overzicht zijn de kenmerken van de faciliteiten weergegeven.

3 faciliteiten: langlopende lening en rekening courant kredieten

Financieringsarrangement

Financieringsarrangement
Faciliteit A (€) Faciliteit B (€) Faciliteit C (US$)
• langlopende lening
• hoofdsom € 52 miljoen
• einddatum 2020
• Aflossing:
- 2017: geen
- 2018 e.v.: € 4,0 miljoen per jaar
• tarief: 3M Euribor +1,70% opslag
• rekening courant krediet
• omvang € 30 miljoen
• einddatum 2020
• ophoging 2017 + € 2,5 miljoen
• verlaging 2018 - € 2,5 miljoen
• tarief 1M Euribor +1,00% opslag
• Facility Fee 0,25% per jaar
• rekening courant krediet
• omvang US$ 6,7 miljoen
• einddatum 2020
• tarief 1M Libor +1,30% opslag
• Facility Fee 0,25% over niet opgenomen deel

Voor financiering van zonnepanelen zijn in 2014 twee leningen aangegaan: één met Triodos Bank en één met het Amsterdams Investeringsfonds van de Gemeente Amsterdam. De omvang van beide leningen samen bedraagt minder dan € 0,5 miljoen.  

Eind 2013 is voor een aflopend bedrag aan renteswaps afgesloten met de Rabobank en Deutsche Bank. Op grond van deze renteswap betaalt RAI Amsterdam voor Faciliteit A een rentepercentage van 1,54% met een opslag van 1,7%. Dit betekent per saldo dat RAI Amsterdam tot en met 2020 gefinancierd is tegen een vastgelegde rente van 3,24%.

renteswap: rente gefixeerd op 3,24%

Financiële convenanten en voorwaarden

De volgende tabel geeft een overzicht van de financiële convenanten. De tweede tabel toont de voorwaarden en zekerheden die aan de financiering zijn verbonden.
 

Financieringsarrangement

Financieringsarrangement
Convenant 2017 2018 2019 2019
         
senior Next Debt/ EBITDA <4,5 <4,0 <3,5 <3,0
solvabiliteit >30% >30% >30% >30%
EBITDA € 1 mln* >17,5 >17,5 >17,5 >17,5

* Toetsing op jaarbasis. Peildatum 31 december

Financieringscondities

Voorwaarden en zekerheden

Financieringscondities
Voorwaarden Zekerheden
• Geen uitbreiding vreemd vermogen
• Change of Ownership
• 2 jaarlijkse hertaxatie RAI-gebouwencomplex
• Max. Capex 12 mln. per jaar (excl. nieuwbouw)
• Max. dividend tot nettowinst in boekjaar
• Max. op intercompany leningen op minderheidsdeelnemingen
• Inzicht top 10 evenementen / bezettingsgraad
• Hypotheek op bestaande en nieuwe onroerende zaken

Voor een verdere toelichting op de financieringsposities verwijzen we u naar de toelichting op de geconsolideerde balans, in de jaarrekening (1.1.7 en 1.1.8)

Vooruitzichten

Markt, evenementen
Internationale, zakelijke beurzen en congressen vertonen een duidelijke groei. De revitalisatie en ontwikkeling van nationale publieksevenementen blijft aandacht vragen, alhoewel in 2017 goede ontwikkelingen zijn gerealiseerd. 2018 zal een heel druk jaar worden voor de RAI en belooft, in historisch perspectief, goede financiële vooruitzichten te bieden. Voor de nationale beurzen (zowel de vakbeurzen als de publieksbeurzen) verwacht RAI Amsterdam een bescheiden groei en voor sommige titels een sterke groei van de omzet en het aantal bezoekers. Terwijl de nationale beurzen herstellen, lijkt alles erop dat internationale beurzen hun sterke groeicijfers zullen vasthouden. Duurzame innovaties zullen een steeds belangrijker onderdeel vormen in de content van evenementen. RAI zal sterker inzetten op de bijdrage van evenementen aan de Sustainable Development Goals, de ontwikkeldoelen van de Verenigde Naties.

RAI Amsterdam Convention Centre
In 2018 wordt verder gewerkt aan de visie RAI 2030. Deze visie geeft richting aan de toekomstige ontwikkeling van de RAI, het Convention Centre aan het Europaplein. Belangrijke aspecten in de visie zijn de toename van het beursoppervlak binnen de contouren van het RAI-terrein, een modernere evenementenlogistiek en een betere inpassing van de RAI in het stadsdeel voor wat betreft de lokale verzorgingsfuncties en uitstraling, ook buiten de periode van een evenement.

Ontwikkelingen in directe omgeving
In 2018 zal de Noord/Zuidlijn gaan rijden. Vanuit de halte Europaplein, die voor de hoofdentree van de RAI ligt, brengt deze nieuwe metro bezoekers in minder dan 10 minuten naar het stadscentrum en Centraal Station. We verwachten dat de Noord/Zuidlijn een nieuwe stimulans gaat geven aan het gebied rond het Europaplein. Dat is prettig voor de ontwikkeling van een levendig gebied in en rond de RAI. Ook kan RAI Amsterdam hiermee nog beter bijdragen aan vermindering van de verkeersdruk in de stad want het P&R-parkeren neemt hierdoor naar alle waarschijnlijkheid een verdere vlucht. Alhoewel Amsterdam in vergelijking met andere Europese steden al een zeer compacte stad is, zal deze uitzonderlijk korte reistijd verder bijdragen aan de aantrekkelijkheid van het RAI Amsterdam Convention Centre, ook voor internationale evenementen van kortere duur.

De bouw van het congreshotel zal zichtbaar vorderen, waardoor de horizon rond de RAI verandert. De toren tussen de RAI en de snelweg A10 zal herkenbaar de hoogte in gaan. Volgens planning zal het congreshotel in 2019 worden geopend.

Strategie
In 2017 is gewerkt aan een update van de strategie voor de periode tot en met 2020; in het voorjaar van 2018 zal deze worden gepresenteerd. De fundamenten van de strategie blijven gelijk maar er zal sprake zijn van verschuivingen van prioriteiten en besturing. Het versterken en versnellen van innovatie en het ontwikkelen van nieuwe evenementen zijn hierbij belangrijk speerpunten. Voor innovatie zal meer samenwerking worden gezocht met marktpartijen.

Organisatie
In 2017 is veel energie gestopt in de cultuur en structuur van de organisatie. We hopen dat we in 2018 onze nieuwe werkwijze voortvarend kunnen implementeren en hebben hier bij vaststelling van dit jaarverslag in maart 2018 al een goed begin mee gemaakt. Gedurende 2018 gaan we verder met het werken aan de cultuur in de organisatie, waarbij de programmatische aanpak zal overgaan naar de staande bedrijfsvoering.

Resultaat
RAI Amsterdam verwacht een toename van het resultaat te realiseren in 2018 ten opzichte van 2017.

Tot slot
Zoals in het voorwoord al werd benoemd, dankt de directie alle stakeholders voor hun inzet en betrokkenheid.

Een bijzonder woord van dank gaat uit naar de medewerkers. Zij hebben het afgelopen jaar goede operationele prestaties geleverd en zijn daarnaast op het gebied van strategie, cultuur en structuur samen intensief aan de slag gegaan om onze toekomst vorm te geven. De ideeën en de energie die dit heeft opgeleverd, geven ons veel vertrouwen in de toekomst en maken ons trots op ons team. 

Amsterdam, 22 maart 2018

Directie RAI Holding B.V,

P. (Paul) Riemens, CEO
M. (Maurits) van der Sluis, COO